Jak na realistickou kresbu? #2

července 18, 2019


Červenec, srpen... To jsou ty měsíce, kdy se nikomu nic nechce. Teplo a světlo nám bere víc energie než normálně, a tak hledáme aktivity, které jsou víceméně klidné. Dnešní článek je opět pro všechny tvořivce. Sepsala jsem totiž dalších věcí, které mi pomáhají u realistické kresby tužkou, uhlem nebo pastelem:


 1. Při stínování zkuste přivřít oči
Barevné i černobílé, stínování je na celé kresbě hned po správných proporcích ta nejdůležitější část, která dělá věci plastické. Když začnu pracovat na stínech, obvykle si přivřu obě oči a zaměřím se na ta nejtmavší místa, která pak zdůrazním i na kresbě. Dobře viditelné je to  na tomto papírovém zátiší. 


2. Stínujte po tvaru
Hned, co si načrtnete a ověříte správnost prvotních tvarů všech objektů, které chcete kreslit, zaměřte se na jednotlivé plochy předmětu. Dívejte se na předlohu, a na papír zkuste daný předmět vystínovat s pocitem, že má nějakou hloubku. Tu zkuste vystihnout právě stínováním, které vedete po tvaru daného předmětu. Nejlépe se to učí u jednoduchého objektu jako např. koule.



3. Nebojte se kontrastů mezi černou/bílou
Každý kreslíme trochu jinak. Někdo kreslí jemné, jiný zase kontrastní obrazy. Abychom ale odlišili materiály, světla a stíny předmětů, musíme všichni využívat do určité míry kontrast černé a bílé (popřípadě jiných monochromatických barev). A právě díky kontrastu můžeme věci na obrazy lépe nakreslit. Důležité je nebát se většího kontrastu mezi barvami. Někdy právě tohle stačí k dokonalému konečnému výsledku.






4. Nezačínejte s detaily
Běžným předchůdcem veškerých problémů s deformací kreslených objektů na obrazech bývá tím, že spousta lidí začíná kreslit od detailů. Abychom se proto vyvarovali nechtěnému pokažení obrázku, které člověk kolikrát zjistí až, když už má téměř hotovo, měli bychom začít jednoduchou skicou na které si ujasníme tvary objektů a jak jsou vůči sobě odlišní výškou, šířkou a hloubkou.


                                     5. Nemusíte nutně stínovat
Možná trochu zvláštní poznámka, ale mně neuvěřitelně pomáhá. V září loňského roku jsem totiž zjistila, že pokud se mi v kresbě podaří vystihnout přesný tvar kreslené věci jen pomocí lineární kresby, stínování není potřeba. Předmět jako by "vystoupí" dopředu a je mnohem plastičtější, než jsou některé stínované. V realistické kresbě je totiž mnohem důležitější právě zachycení věci správně proporčně, než ji za každou cenu umět vystínovat. Což je i docela vidět právě na té mé kresbě ruky.

Ať vyzkoušíte při kresbě cokoli, všechno je jen o experimentování a o opakovaném zkoušení. Bývá to běh na dlouhou trať, ale stojí to za to. Tak poběžte a neohlížejte se!

---

zdroj hlavního obrázku: https://pixabay.com/cs/photos/panenka-modellpuppe-dřevěné-panenky-897957/
zdroj koně: https://cdn.pixabay.com/photo/2017/01/28/19/21/illustration-2016288__340.jpg

Mohlo by se ti líbit

6 komentářů

  1. Ta ruka vypadá skvěle i bez stínování. A opravdu vypadá reálně. Mě stínování nikdy moc nešlo :D Když jsem byla malá, hodně jsem kreslila pro radost :) Teď se spíš vyjadřuju v kuchyni a na blogu :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hlavně pokračuj v tom, co tě baví! A děkuji za milý komentář :)

      Vymazat
  2. To jsou skvělé tipy! Vždycky jsem chtěla umět kreslit, ale bohužel jsem na to nešika a finální podoba se té reálné nikdy moc nepřibližovala :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. Určitě to chce jen trpělivost a čas, kreslit se naučí opravdu každý. ;)

      Vymazat
  3. Super článek! Mě kreslení vždycky moc bavilo, ale pak jsem šla na umělecký gympl a tam se mi přístupem učitelů celkem zhnusilo. Každopádně teď se k tomu pomaličku vracím a tvůj článek se mi hodí:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je skvělé, že se ke kreslení vracíš! Nechat si to znechutit by byla škoda ;)

      Vymazat

Děkuji za každou zpětnou vazbu, moc si jí vážím.

Nejčtenější

Nepřehlédni

Brýle HÄMÄHÄKKI

Čtenáři