Příměstský tábor poprvé očima vedoucího

srpna 16, 2018


Minulý týden jsem měla úplně poprvé možnost poctít svou přítomností jeden příměstský tábor jako vedoucí (nebo lektor). Celý tábor probíhal pět dní a jeho téma bylo oproti jiným táborům netypické. Všichni známe tábory, kde jsou děti rozdělovány do oddílů, ve kterých hrají společně hry (většinou k tématu tábora). Tento tábor se ale soustřeďoval trochu jiným směrem. V průběhu pěti dní jsme společně s dětmi museli vymyslet scénář filmu, natočit ho a sestříhat - stříhání měla na starosti hlavní vedoucí, do toho jediného jsme děti nezasvětili. A hned pátý den se film promítal jak samotným dětem, tak i jejím rodičům.

Celý proces vzniku filmu musel být neuvěřitelně rychlý. V pondělí děti vymyslely několik scénářů, které jsme společně s ostatními vedoucími odpoledne zkusili spojit do jednoho nového příběhu. Ten jsme jim hned v úterý představili. Vyjasnili jsme si, kdo bude ve filmu zastávat jakou roli a pustili jsme se do práce.

Děti byly rozdělené do čtyř různých sekcí podle toho, jak se na filmu chtějí podílet

                                 HERECKÁ SEKCE
VÝTVARNÁ SEKCE

TANEČNÍ SEKCE

                                            HUDEBNÍ SEKCE


Každou sekci vedl pochopitelně jiný vedoucí. Herci měli za úkol nacvičit dialogy podle scénáře, výtvarníci vyráběli kulisy, tanečníci film obohatili o pohybovou složku a hudebníci vytvořili celému filmu hudbu.

Já vedla tanečníky. Vyfasovala jsem deset holek v letech cca 8 - 12 a během úterý jsem s nimi musela secvičit tři choreografie. Holky ve filmu představovaly blázny, proto jsem se je hned ze začátku snažila co nejvíce rozpohybovat tak, aby jim ve finále nedělalo problém stát a jen se ,,houpat" ze strany na stranu. Některé se styděly více, některé méně, ale u všech se stud nakonec prolomil, takže jsme odpoledne mohly začít s nácvikem choreografií. Jednu jsme dokončily, druhá zůstala rozpracovaná, ta třetí zůstala na středeční dopoledne (naštěstí neměla být nijak zvlášť složitá).

A přišla středa. Tady se dostávám k zásadnímu zádrhelu. Dohromady jsme měli mít na nácvik choreografie tři hodiny dopoledne a tři odpoledne jak v úterý, tak ve středu.  Ovšem, polední nácviky se zkrátili o hodinu kvůli běhacím hrám, kterých se musely zúčastnit všechny děti, a pak se nám zkrátil čas i o celé středeční odpoledne kvůli natáčení. Když si to přepočítám, tak jsme měly na nácvik z původních dvanácti hodin, hodin sedm. Za tak krátký čas je náročné vymyslet kdoví jak těžkou choreografii... zvlášť pro menší děti, které do styku se současným tancem přicházejí poprvé, proto jsem celou choreografii postavila převážně na improvizaci. Nakonec jsme ale i přes časové problémy vše stihly nacvičit a natočit a ze mě tak všechen stres najednou opadl.

Ve čtvrtek a v pátek se film stříhal. Děti byly zatím zabavené výletem a hrami a hned v pátek odpoledne proběhla premiéra, kde se film promítl všem rodičům. Nakonec nechybělo ani slavnostní předávání Oscarů všem zúčastněným dětem. Celý tábor jsme tak zakončili a děti propustili po tom náročném týdnu domů.

Když si to všechno zpětně shrnu, pět dní je na takový projekt krátká doba. Všechny záběry se pochopitelně natočit nezvládly, některé jsme museli natočit my, vedoucí a do některých částí jsme doplnili mluvené slovo, aby příběh dával smysl. Nebylo ale nic, s čím bychom si neporadili a i přes své mouchy slavil film mezi dětmi docela úspěch (což nás mile potěšilo). Za všechny vedoucí asi teď můžu říct, že jen doufám, že si tábor děti užily. Já za těch pět dní nasbírala ohromné množství zkušeností a zážitků, tak doufám, že budu mít tu příležitost i příští rok.

Dělali jste někdy na táboře vedoucí? Jaké to bylo pro vás?

Mohlo by se ti líbit

12 komentářů

  1. Vedoucí jsem na táboře nikdy nedělala, ale často jsem dělala kapitánku našeho týmu, to mě bavilo :D :) Ráda na tyhle všechny hry vzpomínám. Nápad na tenhle tábor je skvělý, jelikož studuju mediální školu, určitě by mě něco takového mohlo bavit.

    TheWayByA

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Byla to dřina, ale zážitků a zkušeností je i z tak krátkého tábora spoustu.

      Vymazat
  2. Máš môj obdiv, pretože rola vedúceho je veľmi zodpovedná a vyžaduje veľa zodpovednosti. Musím sa priznať, že dobrovoľne by som sa na to nedala, ale tábor, ktorý opisuješ v článku, mi pripadá veľmi zaujímavý. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Popravdě, byla jsem dost nervózní (jak říkáš je to dost o zodpovědnosti), ale nakonec jsem to zvládla, myslím, dobře.

      Vymazat
  3. Takovýhle tábor je podle mě neuvěřitelně skvělý pro využití kreativity daných zúčastněných dětí. Trošku mě mrzí, že jsem nikdy neměla možnost se na něčem takovém podílet :D Ale jinak tedy obdiv. Vymyslet choreografii a ještě jí secvičit s dětmi v tomto věku není pravděpodobně jen tak (posuzuji hlavně podle toho, že když jsme my na střední - v 19 letech - nacvičovali předtančení, tak to bylo pěkně těžké :D). Opravdu smekám a je skvělé, že z toho máš nové zkušenosti a zážitky! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ono to i přes všechny zmatky a nervy byl neuvěřitelně inspirující týden. Pokud se mi podaří se zúčastnit i příští rok, budu jedině ráda.

      Vymazat
  4. Já teda na samotný tábor jako praktikant bych nikdy nevydržela, ale tohle by mě asi bavilo:) Obdivuju že jste tak rychle zvládli tohle celé vytvořit, samotná choreografie obzvlášt u dětí asi nebude nejlehčí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. On to taky není kdo ví jak profesionální film. Pořád to dělaly děti. :)

      Vymazat
  5. Tak to je pěkný tábor. Takový by se mi líbil (když jsem byla malá). A musím říct, že to musela být fuška, ale nakonec jste to zvládli,tak to je hlavní. A hlavní je taky to, že jste se bavili. Určitě zajímavý zážitek :)
    Inspiration by Linda

    OdpovědětVymazat
  6. Jee, tak to by bylo pro mě boží, hrozně by me takovy tábor bavil, jak jako vedouciho, tak jako dítě :D každopádně ja jsem chodila do skautu a rok předtím, nez jsem mohla delat vedouci jsem odesla, ale jela bych hned :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím si, že se myšlenka takového tábora dost rychle rozšíří, tak se ti možnost třeba naskytne. :)

      Vymazat

Děkuji za každou zpětnou vazbu, moc si jí vážím.

Nejčtenější

Nepřehlédni

Brýle HÄMÄHÄKKI

Čtenáři