Kraď jako umělec a Ukaž co děláš - knihy od Austina Kleona

června 24, 2018



I když nám posledních pár dní sluníčko příliš nepřeje, nevadí, k takovému počasí, alespoň pro mě, vždycky patří knížky... nebo počítačové hry (to je ale vedlejší :D). Navíc, teď, v době dvou-měsíčního volna budeme mít všichni více času na čtení a určitě nejsem jediná, kdo se nemůže dočkat čtení až do večerních hodin...



Je to tak půl roku zpátky, co se ke mně dostaly dvě knihy, o kterých dnes chci psát. Přišly mi zajímavé už jejich názvy "Kraď jako umělec" a "Ukaž, co děláš". Hned mi bylo jasné, že to nejsou žádné pohádkové knížky, ta první má odblokovat vaši kreativitu a ta druhá vás má naučit, jak svou práci sdílet s ostatními. Co je ale nutné podotknout, že se nutně nemusíte zabývat uměním, aby jste měli pocit, že vám ty knihy něco dají. Podle mě si v nich každý najde něco, co mu knihy předají a to se mi na nich hrozně líbí...


KRAĎ JAKO UMĚLEC

Tahle kniha je první knihou spisovatele Austina Kleona. Jak už jsem jednou zmínila, tato kniha má převážně odblokovat čtenářovu kreativitu. Kniha se zabývá deseti body, které nám pomohou pochopit jak přejímat nápady z našeho okolí a zpracovat si je následně po svém, jak se svými nápady pracovat i jak je realizovat a spousty dalších rad a typů.

Na první stránce stojí:
,,10 věcí, které ti nikdo neřekl o kreativitě"

Na poslední stránce je vyjmenováno všech deset bodů, kterými se kniha zabývá:

1. KRAĎ JAKO UMĚLEC
2. NEČEKEJ S PRACÍ NA TO, AŽ ZJISTÍŠ, KÝM JSI
3. NAPIŠ KNIHU, KTEROU BYS CHTĚL ČÍST
4. PRACUJ RUKAMA
5. VEDLEJŠÍ PROJEKTY A KONÍČKY JSOU DŮLEŽITÉ
6. TAJEMSTVÍ: ODVÁDĚJ DOBROU PRÁCI A DĚL SE O NI S OSTATNÍMI
7. NEZÁLEŽÍ NA TOM, KDE ŽIJEŠ
8. NEBUĎ SVINĚ (SVĚT JE MALÝ)
9. NESNAŽ SE BÝT COOL. CESTA K ÚSPĚCHU JE ROUBENA NUDOU
10. TVORBA JE ŠKRTÁNÍ

Můj názor:
Knihu beru jako takovou svou krizovou příručku. Když jsem ji dočetla, cítila jsem, jak se najednou na všechnu svou práci, kterou odvádím dívám jinýma očima. Došlo mi, že brát si inspiraci od okolí (ať už od stromů, kapek rosy, čepic, mostů, květin,...) a následně z toho udělat něco, co vyšlo spojením něčeho, co existuje s přídavkem mojí osobnosti, je zajímavé, ale je to hlavně moje. Když člověk přestane přemýšlet nad tím, jak vyprodukovat něco, co ještě nikdo jiný nevyprodukoval, rozváže mu to ruce. A mně je tahle knížka opravdu rozvázala. Sama si v ní, občas budu muset ještě prolistovat, abych si připomněla některé rady, na které v průběhu tvorby často zapomínám.



UKAŽ, CO DĚLÁŠ

Tentokrát druhá kniha od stejného autora čtenářům ukazuje cestu, jak svou práci sdílet s ostatními. Dnes jsme zvyklí, že spoustu lidí zveřejňuje svou práci již hotovou. To je skvělé, ale vidět takovou práci v procesu bývá zajímavé stejně tak. Autor se v této knize snaží vysvětlit, jak se lze v dnešním světě moderních technologiích, hladových čtenářů ale i "haterů" a jiných lidí orientovat a učí čtenáře, jak dnešní vymoženosti používat. Vysvětluje, jak je dneska vlastně hrozně jednoduché zveřejnit svou práci a podělit se tak o ni s ostatními. Ale co je a co není dobré zveřejnit? Jak svou práci sdílet, aniž bychom čtenáře ,,spamovali"?

Na první stránce stojí:
,,10 způsobů, jak sdílet svou kreativitu a nechat se objevit"

Na poslední stránce najdeme opět deset bodů, kterými se knížka zabývá:

1. NEMUSÍŠ BÝT GÉNIUS
2. MYSLI NA PROCES, NIKOLI NA VÝSLEDEK
3. SDÍLEJ NĚCO MALÉHO KAŽDÝ DEN
4. POOTEVŘI SVŮJ ŠUPLÍK KURIOZIT
5. VYPRÁVĚJ DOBRÉ PŘÍBĚHY
6. UČ, CO UMÍŠ
7. NEZMĚŇ SE V LIDSKÝ SPAM
8. NAUČ SE PŘIJÍMAT RÁNY
9. ZAPRODEJ SE
10. VYDRŽ

Můj názor:
Dnešní doba je plná nejen sociálních sítí a internetu. Jsou lidé, kteří to odsuzují, lidé kteří to naopak plně využívají a lidé, co se s tím nějak naučili žít. Ať už patří každý z nás do jakékoliv skupiny, internet už dnes používáme téměř všichni a kontakt s ním je stejně skoro tak nevyhnutelný. Využíváme ho k vyhledávání informací, tak proč ho nevyužít k prezentaci sami sebe? O soukromých datech na internetu, to už je jiná kapitola... Pokud však chceme něco předat lidem kolem sebe, chceme se podělit o něco, co děláme, je pak internet nejlepší volbou bez ohledu na to, co všechno si o nás kdo uloží. Tu práci prezentujeme a nestydíme se za to, co produkujeme, tak proč nejít s kůží na trh, když je to dneska tak jednoduché? 
Knihu mám stejně tak ráda, jako tu předcházející. Učí čtenáře, jak svou práci prezentovat. Nejde ani o to být hned z kraje hrozně úspěšný, ale být spokojený s tím, co odvádíme.


++++

Ať už vás knihy zaujaly nebo ne, mně hrozně moc pomohly a stále pomáhají. Ať už jde o tvůrčí krize nebo o učení se zveřejňovat svou práci. Pořád se to všechno učím a nikdy ani nepřestanu. 
Pokud tedy hledáte nějakou knížku, ze které si přečtete pár stránek před spaním, jsou obě dvě ideální volbou. Přečíst je chce čas, nespěchejte a zamyslete se nad tím, co je tam vlastně napsané.

Mohlo by se ti líbit

12 komentářů

  1. Ty jsou zajímavé opravdu už jenom názvy. Ani o jedné jsem doposud neslyšela. Více se mi líbí Ukaž, co děláš. Věřím, že každému něco přinese :)

    WantBeFitM

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlasím, ta druhá se tolik nezabývá uměním jako kniha "Kraď jako umělec". Tím může být lákavá vlastně úplně pro kohokoliv, nehledě na to, že je to i aktuální téma. :)

      Vymazat
  2. Přesně jak jsi napsala u mě na blogu! Dokonalost vládne lidem, ale dokonalí nikdo nejsme... :D jinak to jsou moc zajímavé knížky. dala jsi mi nový tip. vypadají dobře.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A stojím si za tím. :D
      Určitě se na knížky podívej, staly se takovým mým potřebným společníkem a zatím si nedokážu představit, že bych je měla dát z ruky. :)

      Vymazat
  3. Obě knížky mi přijdou parádní a rozhodně se na ně zaměřím! Mohly by mi pomoci ve zlepšení a rozvázání rukou. :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Knížky mě hned zaujaly už jenom podle toho názvu :) Určitě se po nic podívám :)

    OdpovědětVymazat
  5. Děkuji za inspiraci, Kraď jako umělec mě dost oslovila! :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tomu úplně rozumím. Ze začátku jsem k ní měla blíž než ke knize Ukaž, co děláš. :)

      Vymazat
  6. Už asi dva roky vlastním tu druhou, pořád jsem ji nedočetla. Je dobrá, jen... chce skutečně sednout si k pár stránkám raz za čas, nezhltnout ji, ale umět se k ní vrátit. Mně od toho jejího znovuotevření trochu odrazuje ta lepená vazba - hned při druhém třetím otevření se mi rozlepila a mnoho listů mi vypadává.. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu :D, i tak ale určitě stojí za to přelouskání (i když by měly vypadnout všechny stránky). :D

      Vymazat

Děkuji za každou zpětnou vazbu, moc si jí vážím.

Nejčtenější

Nepřehlédni

Brýle HÄMÄHÄKKI

Čtenáři